Torbo Skrevet April 30, 2016 Rapporter Share Skrevet April 30, 2016 Dette er ikke hverdagskost, tenker jeg men i dag skal jeg montere tilhengerfeste på en Renault 4. Er ikke sikker på hvor effektiv bilen er til å trekke henger med sine 32 hk, men den har et grådig bunndrag med sin langslagsmotor som ikke trenger masse turtall for å dra.? Mest for moros skyld, da jeg har fått meg ny brukt henger, type Gaupen med tometers kasse. Skal ha den til Sverige på stugan, og samtidig på Renaulttreff på søndag. - "To fruer i en smekk"! Mener noe at dette er helt på jordet, så lar jeg det være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Dette var jo en vanlig familiebil for 30-35 år siden, og vil tro også denne klarte å trekke små tilhengere og combicamper. De trakk jo henger med boble også så... Kjør på! Renault 4 er en glemt klassiker, og jeg får mer og mer lyst på en selv :) Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Morsom bil! Var på treff med den i Vestfold i går og kjørte RE-løpet fra Høyjord til Tønsberg via diverse innlandsveier. Det var noen som speidet litt på den ja. Og den har en styrestabilitet som man skal lete lenge etter! Den krenger litt mer enn andre biler i sving, men veigrepet er minst like bra. Vell, jeg har stivet den litt av på krengningsstabilisatoren, så den er ganske bra nå. Volvo Duetten min kan ikke måle seg med Renaulten, selv om jeg har montert styringsdemper og ekstra stablilisatorstag på den. Kanskje min sønn, som eier den, vil selge? Han har vært inne på tanken, men jeg har vært litt motvillig. Men bilgreiene faller jo på meg, og jeg har jo flere andre å ta hånd om. Ikke er jeg ung heller... Den har godt av å bli brukt, og han bruker den for lite, siden han bor i byen og ha parkeringsproblemer. Da er det så enkelt å parkere i min garasje i Sandvika, så slipper han tilsyn...... Den er jo kjørt ca. 95 000 km, så den er ferdig innkjørt. 73-modell, og med veteranforsikring blir den nesten gratis å eie. EU-godkjent i desember så da holder det et par år til neste. Den har av de nyeste motorene med like store ventiler som tidligere Gordinimotorer så den puster og trekker godt. Og med litt oppjusert forgasser går den lett ut av lyskryssene. Det er bare maks hk som er redusert på grunn av avgiftsnivået i Frankrike visst nok. Måtte vaske av litt støv før turen, og den ble ikke så verst. Morsom og kuul bil: (har pene sommerhjul til den), men fikk ikke tid til å sette dem på. Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Husker min onkel hadde to mørkegrønne Renault 4, i sin tid. Faren min hadde en blå Renault 6 på 70-tallet, tror også den hadde rundt 30 hk, med hull til startsveiv i fangeren ;) Likevel gikk den opp gamleveien i Måbødalen på 3. gir med full bil. Torbo reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 ...De trakk jo henger med boble også så... Nå skal du ikke rakke ned på Bobla, det var jo rene racerbilen ift. denne. I samme tidsperiode ble Bobla levert med 1300cc eller 1600cc med hhv. 44 og 50hk så de kjørte jo fletta av denne Renault en :D (Skal sies at noen "spare modeller" kom med 1200cc og 34hk) Torbo reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Jeg trykket på liker men, men mente det ikke. Liker det ikke! Og dessuten har ingen over rakket ned på bobla over her! Jo da, bobla var en konkurrent, men mest med modellen før, Renault Dauphine, som jeg har i Sverige. Rundt 1960 hadde begge rundt 30 hk og Renaulten hadde varmeapparat, ikke bare eksoslekkasje i kupeen. Senere kan kom jo bobla videre med både det ene og det andre, og ble en fortreffelig familiebil med trolig lik kollisjonssikkerhet som Renaulten? - Kanskje i minste laget? Men det gikk ikke så fort den gangen, og det er farten og sjåføren som er farligst, har jeg inntrykk av? Skadestatistikken på veteranbiler er nede mo 0, så kom gjerne med forklaringer. Kjenner noen, men ikke alle.... Måtte bare mimre litt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Nå var det et "bittelitte" snev av kraftig ironi i mitt tidligere innlegg. Org. boble har jo samme hastighet som en skilpadde.. Torbo reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Er litt på kanten selv av og til. Men det er jo et faktum at Bobla fikk flere hk, og mer enn de 50, som du sier, så jeg gikk jo på den, siden det var riktig. - naiv som jeg er... Hva var det Øystain Sunde sa? "Kom ikke her å si noe stygt om bilen min"! Da blir jeg jaggu sint! Min Renault Dauphine har Gordinimotor! Forskjøvet kam og stor forgasser! Det hjelper.... Renault 4 kan også leveres med bra lydanlegg: Her med "verdens med høgspelande anlegg"! Kollegaer i Renaultklubben har kjørt både Afrika og Sør Amerika på langs med Renault 4. Så her snakker vi..... Alle bilene, 4 og 5, på nærmere 40 år klarte bragdene fint. Et par andre kjørte USA på tvers via Nord Amerika, det gikk det også... Den til høyre under er kanske mer spennende å kjøre? Real Peterbilt!.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mai 2, 2016 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 Nåja, det finnes personer her på kloden som har kjørt til ganske ugjestmilde steder med en Boble også. Ved interesse, ser mer her: https://herbiesworldtour.com/herbies-world-tour/ Det finnes også noen som tar den helt ut og kjører Dakar med Bobla. Finnes også noen bygger banebil av Bobla Jeg er bland disse, og har hentet ut mer en 4x så mye effekt av hva boblemotoren org. ble levert med, kraftig ombygd understell og ikke minst en idiot bak rattet! MEN.... Nå skal vi ikke spore av tråden din mer enn nødvendig! Hehe Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mai 2, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2016 På høyde med 4-er-banden det ja. Tror jeg må holde meg til enklere varianter av det ene og det andre... Nå skal jeg konsentrere meg med å få på tilhengerfeste! Så får jeg håpe jeg ikke går surr i ledningene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.